Kvalité i Kvarnängs verksamhet innebär:
- Att Kvarnäng uppfyller de krav och mål som gäller för verksamheten enligt de lagar som reglerar verksamheten och de beslut som meddelats med stöd av sådana föreskrifter.
- Egna kvalitetsmål för verksamheten – en del av egenkontrollen.
Övergripande egna mål är att Kvarnäng utgår i allt sitt arbete från vikten av att se och förstå barn och ungdomar i sitt sammanhang och inte främst eller enbart söka orsaken hos svårigheter hos det individuella barnet. Detta perspektiv ska genomsyra bemötande, vård och utredningar, vilka ska vara breda och av god kvalité. I arbetet med att möta och förstå placerade ungdomar utgör personalen verksamhetens viktigaste resurs. Personalens trivsel och upplevelser av delaktighet är ett viktigt redskap för att nå övriga mål samt ett mål i sig.
Att de lagstadgade målen uppnås och ett systematiskt förbättringsarbete görs garanteras av de olika delarna i Kvalitetsledningssystemet. Hur de egna målen konkretiseras och vilka metoder som används för att mäta dem, framgår i vårt kvalitetsledningssystem.
Syftet med ett kvalitetsledningssystem är att ge underlag för att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamheten. Brister ska kunna upptäckas och åtgärdas, och arbetet ska kunna planeras, ledas och kontrolleras utifrån ledningssystemet så att kvalitén i verksamheten, dvs att verksamheten följer gällande lagar, förordningar, föreskrifter, meddelanden och beslut, säkerställs.